לסיוע במיצוי זכויות ללא תשלום:   5711* info@avivshoa.co.il

לסיוע במיצוי זכויות ללא תשלום:   5711* info@avivshoa.co.il

חוק הגנת הצרכן, תשמ"א- 1981

 

חוק הגנת הצרכן כשמו כן הוא, נועד להגן על הצרכנים.

החוק מפרט מספר הגנות מיוחדות אשר נוצרו בעקבות ריבוי תלונות מצד צרכנים בגין הטעיה וניצול.
בין היתר, מונה חוק הגנת הצרכן את ההגנות הבאות:

  • איסור הפעלת השפעה בלתי הוגנת

סעיף 3 לחוק הגנת הצרכן קובע כי חל איסור על העוסק להשפיע באופן בלתי הוגן על הצרכן. כך למשל נאסר על העוסק לנצל מצוקה / בורות / חולשה של הצרכן או להפעיל עליו לחץ לביצוע עסקה אף לאחר קבלת סירוב הצרכן.

ובלשון הסע':  "לא יעשה עוסק, במעשה או במחדל (בסעיף זה – מעשה), בכתב או בעל פה או בכל דרך אחרת, דבר העלול לפגוע ביכולתו של צרכן לקבל החלטה אם להתקשר בעסקה עמו, באופן שיש בו שלילה של חופש ההתקשרות של הצרכן או פגיעה מהותית בחופש ההתקשרות שלו (להלן – הפעלת השפעה בלתי הוגנת)"

 .

 

איסור הטעייה – חוק הגנת הצרכן
סעיף 2 לחוק הגנת הצרכן אוסר על עוסק לעשות כל מעשה או מחדל אשר עלול להטעות את הצרכן באחד מהפרטים המהותיים שבעסקה. פרט מהותי בעסקה הינו כל פרט חשוב הנוגע לבית העסק או למוצר/ השירות הניתן. למשל-

  1. שם בית העסק (שם מלא, כתובת, דרכי התקשרות, מס' ח.פ או ע.מ)
  2. פרטי המוצר או פרטי השירות (הגודל, הכמות, הצבע, האיכות, מועד אספקה, תאריך תפוגה וכדומה).
  3. פרטי התשלום (הסכום, פריסת התשלום, אמצעי התשלום)
  4. תנאי ביטול העסקה

ובלשון הסעיף "לא יעשה עוסק דבר – במעשה או במחדל, בכתב או בעל פה או בכל דרך אחרת, לרבות לאחר מועד ההתקשרות בעסקה – העלול להטעות צרכן בכל ענין מהותי בעסקה (להלן – הטעיה)"



חובת גילוי לצרכן

על פי סעיף 4 לחוק הגנן הצרכן העוסק חייב לגלות לצרכן כל פרט מהותי לגבי המוצר / השירות הנרכש, וכן כל פגם או תכונה המפחיתים מערך המוצר / השירות הנרכש באופן משמעותי או המחייבים שימוש בדרך מיוחדת ע"מ למנוע פגיעה (לאדם או למוצר).

ובלשון החוק– עוסק חייב לגלות לצרכן –

(1) 

כל פגם או איכות נחותה או תכונה אחרת הידועים לו, המפחיתים באופן משמעותי מערכו של הנכס;

(2) 

כל תכונה בנכס המחייבת החזקה או שימוש בדרך מיוחדת כדי למנוע פגיעה למשתמש בו או לאדם אחר או לנכס תוך שימוש רגיל או טיפול רגיל;

(3) 

כל פרט מהותי לגבי נכס שקבע השר באישור ועדת הכלכלה של הכנסת;

אולם תהא זו הגנה לעוסק אם הוכיח כי הפגם, האיכות או התכונה או הפרט המהותי בנכס היו ידועים לצרכן.

(ב) 

הוראות סעיף קטן (א) יחולו גם על שירות.

 

 

 

ביטול עסקת מכר מרחוק או עסקה ברוכלות- אזרחים ותיקים

על פי סעיף 14ג1 לחוק, אזרחים ותיקים (מעל גיל 65 ) שרכשו מוצר או שירות בעסקת מכר מרחוק- בשיווק טלפוני (במקרים מסויימים גם ברכישה באתר אינטרנט ישראלי, או בעסקה ברוכלות – עסקה שנערכה מחוץ לבית העסק (פנים מול פנים) רשאים לבטל את העסקה בתוך 4 חודשים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת ההסכם, לפי המאוחר מביניהם- גם מבלי לספק סיבה. בית העסק רשאי לחייבם בדמי ביטול של עד 5% מסכום הקנייה או 100 ₪- לפי הנמוך מבינהם.

ובלשון החוק-
בעסקה ברוכלות שנערכה עם צרכן שהוא אדם עם מוגבלות, אזרח ותיק או עולה חדש, רשאי הצרכן לבטל את העסקה בתוך ארבעה חודשים מיום עשיית ההסכם, מיום מסירת הנכס או מיום קבלת הפרטים שנקבעו בתקנות לפי סעיף 14(ד), לפי העניין, לפי המאוחר.

בעסקת מכר מרחוק שנערכה עם צרכן שהוא אדם עם מוגבלות, אזרח ותיק או עולה חדש, רשאי הצרכן לבטל את העסקה בתוך ארבעה חודשים מיום עשיית העסקה, מיום קבלת הנכס או מיום קבלת המסמך המכיל את הפרטים האמורים בסעיף 14ג(ב), לפי העניין, לפי המאוחר, ובלבד שההתקשרות בעסקה כללה שיחה בין העוסק לצרכן, ובכלל זה שיחה באמצעות תקשורת אלקטרונית.

 



Call Now

כבר עיגלת לטובה?

האגורות הקטנות שלך יכולות לשנות הרבה!

דילוג לתוכן