לסיוע במיצוי זכויות ללא תשלום:   5711* info@avivshoa.co.il

לסיוע במיצוי זכויות ללא תשלום:   5711* info@avivshoa.co.il

בגיל 99 קיבלה הלוחמת האמיצה לראשונה, קצבת נכי מלחמה בנאצים

פרידה שיין בת -99, היא ניצולת שואה ילידת קובנה שבליטא. היא עלתה לארץ בשנת 1973 ולא זכאית לקצבה חודשית כניצולת שואה משום שעלתה אחרי 1953, המועד הקובע בהסכם השילומים עם ממשלת גרמניה, לכן היא מקבלת רק מענק שנתי בסך 3,991 שקלים. לאחרונה פנתה בתה רעיה למוקד הטלפוני של העמותה, כדי לברר האם ישנן זכויות נוספות המגיעות לאמה. עו"ד נועה שיין ברודי, יועצת זכויות בעמותה שוחחה עם רעיה, ומששמעה שמדובר במשפחת שיין מקובנה התעוררה סקרנותה, משום שסבה שרגא שיין ז"ל, היה גם הוא מקובנה. נועה החליטה לנסות להתעמק בסיפור האישי, ולבדוק האם יש קשר משפחתי. היא חיפשה מידע על פרידה שיין ביד ושם ומצאה הפנייה לפוסט על פרידה בדף הפייסבוק של איגוד יוצאי ליטא בישראל.

תמונה של פרידה שיין במלחמה
פרידה וראובן ז"ל במדים

 בפוסט נכתב שפרידה היתה לוחמת באוגדת הרובאים ה-16 הליטאית, יחד עם בעלה ראובן שיין ז"ל, לצד תמונה של פרידה במדי צבא. נועה התרגשה כמוצאת שלל רב, הרי אם פרידה היתה לוחמת, היא עשויה להיות זכאית לקצבה חודשית לנכי מלחמה בנאצים. היא התקשרה לבת רעיה, שלאחר בדיקה עם אמה אישרה כי אכן, אמה היתה חיילת ונלחמה בנאצים.

פרידה בתמונה כיום
פרידה כיום

"הורי שהיו חברים מתקופת הגימנסיה התחתנו בזמן המלחמה והספיקו לברוח מקובנה ברגע האחרון לפני שהגרמנים הכניסו את כל היהודים לגטו. הם ברחו ברגל, בדרך לא דרך, תחת הפצצות ויריות, ללא צידה, רק עם בגדים לגופם, וכשהגיעו לאוזבקיסטן, גילו כי נוסדה דיוויזיה ליטאית, שרוב הלוחמים בה היו יהודים ואפילו הפקודות נתנו ביידיש, שני הורי התגייסו לדיוויזיה והשתתפו במלחמה", סיפרה רעיה לנועה. 

פרידה שיין בתמונה מתקופת המלחמה
פרידה שיין במדים

עוד באותו יום סייעה נועה לרעיה למלא טופס בקשה לקצבה חודשית לנכי מלחמה בנאצים, שנשלח בצירוף תיעוד רפואי מרופא המשפחה. תוך זמן קצר אושרה הבקשה, וכך בגיל 99, פרידה שיין גיבורת המלחמה, הוכרה כזכאית לקצבה חודשית לנכי מלחמה בנאצים. "בפעם הראשונה ששוחחתי עם רעיה לא היינו קרובות משפחה, אבל אחרי שהעמקתי והתוודעתי לסיפור המרתק של פרידה ומשפחתה, והצלחתי לסייע לה למצות את זכויותיה ולשפר את חייה, אנחנו בהחלט קרובות,
כמו משפחה", מסכמת נועה.

Call Now

כבר עיגלת לטובה?

האגורות הקטנות שלך יכולות לשנות הרבה!

דילוג לתוכן